söndag 4 juli 2010

Parningslekar och annat snusk

Tjohoo!

Hittade en kokong häromdagen! Mina Äppelsnäckor har lagt ägg... Hoppas på att de överlever och att det finns barmhärtiga själar som vill förbarma sig över ett par-tre stycken så jag slipper ha 200 snäckor runtrantandes i karet...













Farligt nära lysröret, uppe i rampen, hittade jag en liten samling ägg. Blötte ner den lite för att få den att lostna och sedan byggde jag en liten flotte av ett sittunderlag, vilket jag först skar sönder för att få en lagom stor bit:













Här ligger den nu och guppar i väntan på att det ska bli kläckningsdags. Spännande att vakna på morgonen för att genast kika till läget i karet. Har man inga roliga fiskar så får man nöja sig med att tycka om att iakttaga snäckors liv och leverne. Medan jag pillade med kokongen och fifflade med flotte till densamma, verkade övriga invånare i karet helt oberörda. Vissa passade på att äta:













Medan andra (de misstänkta föräldrarna till ovan nämnda kokong) passade på att bekanta sig ytterligare:













För övrigt så har jag konstaterat att mina växter har rotat sig bra och växt en hel del. Har fått vad jag tror kallas tofsalger på mina vallisar, och en del skräpsnäckor har visat sig i karet. Dessa jagar jag med måttligt engagemang och plockar några här och där när jag ser dem.

Fick hem sex nya rötter, en kokosnöt och en Anubias häromdagen, då vi rescapeade ett av polarns kar samt tömde två andra. Har byggt om lite och fått karet att se mer inrett ut. Jag är nästan nöjd. Ursäkta den dåliga bilden, ska ta bättre när den stora lampan i himlen inte lyser in rakt i vardagsrummet och pajjar allt fotande...













Ska fixa en ny bakgrund, antagligen i början av veckan. Ska även inhandla ett par nya invånare till karet, förmodligen redan i morgon, måndag. Ska bli kul att få i lite mer rörelse än en massa tetror och snäckor...

Återkommer med mer uppdateringar så snart jag har lust!

//Henke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar